تغییر اندازه فونت:

اخبار

نحوه انتخاب یک نام تجاری موفق
شرکت های بزرگ بر چه اساسی نام گذاری شده اند؟ ... Google ...Adobe ...HP ...Sony و.........

مجله اکونومیست سال 1988 را سال نام تجاری (Brand) نامید. در این سال فیلیپ موریس، کرفت (Kraft) در آمریکا را خرید و نستله، رون تیری (Rown Tree) را.

فیلیپ موریس چهار برابر ارزش دارایی های شرکت کرفت بابت خرید آن پول پرداخت کرد و نستله بیش از پنج برابر بابت خرید رون تیری. در سال 1988 تنها چهار نام تجاری به ارزش 50 میلیارد دلار فروخته شد. پرداخت چنین مبالغ کلانی بابت این نام ها، بیانگر ارزش یک نام تجاری به دلیل انتظار کسب سود و منفعت از آن در بلندمدت است. از آن پس مبادلات تجاری ادامه یافت و قدرت نام های تجاری روز به روز بیش تر شد، به طوری که اکنون با قیمت های بسیار قابل توجهی مبادله می شوند.

انتخاب یک نام تجاری نیاز به دقت فراوانی دارد. یک نام مناسب می تواند نقش مهمی در موفقیت یک کالا ایفا کند. بیشتر شرکت های بزرگ بازاریابی برای انتخاب نام تجاری یک کالا، از روش های ویژه ای استفاده می کنند. انتخاب بهترین نام تجاری برای کالا وظیفه دشواری است و برای انتخاب آن باید کالا و مزایای آن، بازار هدف و خط مشی های بازاریابی مربوط به کالا را دقیقاً مورد بررسی قرار داد. چندین روش برای تعیین نام تجاری وجود دارد که با توجه به شرایط مختلف و منافع شرکت مورد استفاده قرار می گیرد.

در این جا به چهار خط مشی اصلی که در انتخاب نام تجاری معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره می شود:

1- نام های تجاری منفرد: از این سیاست، شرکت پروکتر اند گمبل به خوبی استفاده کرده، به طوری که محصولات مختلف خود را با نام های تجاری گوناگون نظیر تاید، کرست و… به بازار عرضه کرده است. در نتیجه هر محصول با نام تجاری خاص خود، با محصولات مشابه موجود در بازار به رقابت می پردازد.

2- یک نام گروهی برای کالاها: نظیر شرکت آی.بی.ام (IBM) که برای تمامی محصولات تولیدی خود از نام تجاری آی.بی.ام استفاده می کند.

3- اسامی گروهی جداگانه برای کالاها: به طور مثال، شرکت سیرز از این خط مشی تبعیت کرده است. به این معنا که این شرکت برای وسایل و ادوات نام کنمور، برای ابزارآلات نام کرافتزمن و برای تاسیسات خانگی نام هومارت را برگزیده است.

4- تلفیقی از نام تجاری شرکت و اسامی کالاهای منفرد: شرکت کلاگ از این خط مشی استفاده کرده است و کورن فلیکس کلاگ، رایس کریسپیز کلاگ و رایزن بران کلاگ از آن جمله اند.

همچنین نام های تجاری باید خصوصیات ویژه ای داشته باشند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

■ نام تجاری باید چیزی درباره فواید و ویژگی های کالا را برساند.
■تلفظ و به خاطر سپردن نام تجاری باید آسان باشد.
■نام تجاری باید شاخص و برجسته باشد.
■ترجمه نام تجاری به زبان های بیگانه باید آسان باشد.
■ از همه مهم تر این که نام تجاری باید قابلیت ثبت و حمایت قانونی داشته باشد.
طریقه انتخاب اسم

اسم شرکت یکی از مهمترین ارکان آن می باشد که اغلب افراد نیز در خصوص آن با مشکل مواجه بوده و مجبور به تعویض اسم دلخواه و مورد پسند شده یا مدت زیادی جهت تأیید اسم زمان تلف می کنند.

جهت انتخاب اسم مناسب شرکت باید دقت داشت:

اسم شرکت کاملا فارسی باشد، ملاک فارسی بودن وجود کلمه مربوطه در یکی از لغتنامه های معتبر فارسی نظیر دهخدا و معین و عمید و … باشد که در این لغتنامه ها اشاره به فارسی بودن کلمه بنماید.

اسم شرکت نباید سابقه ثبت داشته باشد یعنی نباید توسط اشخاص دیگری برای شرکت ثبت شده باشد در نتیجه اگر مثلا کلمه “ندا” برای شرکتی ثبت شده باشد نمی توان آن را برای یک شرکت دیگر ثبت کرد و باید ترکیب جدیدی که تمایز مشهودی در اسم ایجاد کند ارایه داد. مثلا اسم “افق ندا” یک ترکیب جدید است حال اگر افق ندا ثبت شده باشد می توان دو واژه افق ندا را ثبت کرد از همین بابت است که عرفاً در حال حاضر می گویند اسم شرکت باید 3 بخشی یا 3 سیلابی باشد که ترکیب آن ثبت شده نباشد.

باید توجه داشت که یک سری از کلمات به صورت عام مطرح شده و نمی توانند آن تمایز مربوطه را ایجاد کنند مثلا کلماتی مانند صنعت – ایجاد – ساخت- گستر- گستران- نوین – تکنیک- گسترش- جنوب و غرب و شرق و شمال و مرکز- ایرانیان- پارسیان و … این کلمات بعضی به خاطر اینکه صفت هستند و برخی به خاطر عام بودن یعنی کسرت استفاده تمایزی ایجاد نمی کنند یعنی به عنوان سیلاب محسوب نمی شوند نه اینکه نتوان آنها را استفاده کرد ولی به عنوان سیلاب چهارم یا بعدی.

اسم شهرها و اعداد و صفات عام و رنگ ها نیز سیلاب محسوب نمی شوند. می توان آن ها را استفاده کرد اما به عنوان سیلابهای بعدی اسم .

مثلا اگر “حامی نیکان” ثبت شده باشد کسی نمی تواند “حامی نیکان اصفهان” یا “حامی نیکان صد” یا “حامی نیکان سبز” یا “حامی نیکان نیک” را ثبت کند، چرا که مثلا اصفهان اسم شهر است و سیلاب محسوب نمی شود.

کلمه “ایران” برای شرکت های دولتی می باشد و می توان به جای آن ایرانیان را استفاده نمود.

برخی از کلمات در نام شرکت احتیاج به مجوز از ارگان یا سازمانی خاص دارند مثلا کلمه “پژوهش” در اسم احتیاج به مجوز از “وزارت علوم” دارد یا کلمه “ایثارگر و شهدا” احتیاج به مجوز از “بنیاد شهید” دارد.

جهت بهترین انتخاب به شما پیشنهاد می کنیم یک کلمه را به عنوان کلمه اصلی انتخاب کرد، با توجه به نوع فعالیت شرکت و سپس کلمات بعدی به آن اضافه گردد و می توان آن را از روی لغتنامه یا سایت ثبت احوال انتخاب نمود.

نحوه انتخاب نام برخی شرکت ها

Adobe

اسم رودخانه ای است که از پشت منزل مؤسس آن “جان وارناک” عبور می کرد.

Apple

میوه مورد علاقه “استیو جابز” مؤسس و بنیانگذار شرکت اپل بود و بنابراین اسم شرکتش را نیز اپل (به معنی سیب ) گذاشت.

Cisco

مخفف شده کلمه سان فرانسیسکو (San Francisco) است که یکی از بزرگترین شهرهای امریکا است.

Google

گوگل در ریاضی نام عدد بزرگی است که تشکیل شده است از عدد یک با صد تا صفر جلوی آن .

مؤسسین سایت و موتور جستجوی گوگل به شوخی ادعا می کنند که این موتور جستجو می تواند این تعداد اطلاعات (یعنی یک گوگل اطلاعات) را مورد پردازش قرار دهد.

Hotmail

این سایت یکی از سرویس دهندگان پست الکترونیکی به وسیله صفحات وب است.

هنگامی که مدیر پروژه برنامه می خواست نامی برای این سایت انتخاب کند علاقه مند بود تا نام انتخاب شده اولاً مانند سایر سرویس دهندگان پست الکترونیک به mailختم شده و دوماً بر روی وبی بودن آن نیز تأکید شود. بنابراین نام Hotmail را انتخاب کرد. در کلمه Hotmail حروف Html به ترتیب پشت سرهم قرار گرفته اند. گاهی اوقات اسم این سایت را به صورت HotMail نیز می نویسد.

HP

شرکت HP توسط دو نفر بنام های “بیل هیولت” و “دیو پاکارد” تأسیس شد. این دو نفر برای اینکه شرکت هیولد پاکارد یا پاکارد هیولت نامیده شود مجبور به استفاده از روش قدیمی شیر – خط شدند و نتیجه “هیولد پاکارد” از آب در آمد به همین خاطر اول اسم خودشان را انتخاب کردند و شد اچ پی

Intel

موسسین این شرکت Robert Noyce و Gordon Moore میخواستند اسم شرکتشان را “Moore Noyce” بگذارند ولی این اسم را یک هتل قبلاً ثبت کرده بود. از آنجاییکه این شرکت از بدو تأسیس با تأکید روی ساخت مدارات مجتمع ایجاد شد. پس نام Intel را از اول دو کلمه‌ی “Integrated Electronics” (یعنی «تجهیزات الکترونیکی یکپارچه) برداشتند.

Lotus

“میچ کاپور” مؤسس شرکت که هندی الاصل بود از حالت لوتوس که یک اصطلاح مدیتیشن متعالی (T.M) می باشد برای نامگذلزی شرکتش استفاده کرد.

Microsoft

نام شرکت ابتدا به صورت Micro-soft نوشته می شد ولی به مرور زمان به صورت فعلی در آمد. Microsoft مخفف MICROcomputer SOFTware است و دلیل نامگذاری شرکت به این اسم نیز آن است که “بیل گیتس” مؤسس شرکت آن را با هدف نوشتن و توسعه نرم افزارهای میکروکامپیوترها تأسیس کرد.

Motorola

شرکت موتورولا با هدف درست کردن بی سیم و رادیوی خودرو کار خود را آغاز کرد. از آنجاییکه مشهورترین سازنده بی سیم و رادیو های اتومبیل در آن زمان شرکتVictrola بود. مؤسس این شرکت یعنی آقای “پال کالوین” نیز اسم شرکتش را “موتورولا” گذاشت تا علاوه بر داشتن مشابهت اسمی کلمه موتور نیز به نوعی در اسم شرکتش وجود داشته باشد.

Oracle

مؤسس شرکت اوراکل یعنی “لری الیسون” و “باب اوتس” قبل از تأسیس شرکت روی پروژه ای برای CIA کار می کردند. این پروژه که اوراکل نام داشت بنا بود تا با داشتن مقادیر زیادی اطلاعات بتواند تا جواب تمام سؤال های پرسیده شده توسط اپراتور را با مراجعه به مخزن اطلاعات بدهد. (اوراکل در اساطیر یونانی الهه الهام است.) این دو نفر پس از پایان این پروژه شرکتی تأسیس کرده و آن را به همین اسم نامگذاری کردند.

Red Hat

مؤسس شرکت آقای “مارک اوینگ” در دوران جوانی از پدربزرگش کلاهی با نوارهای قرمز و سفید دریافت کرده بود ولی در دوران دانشگاه آن را گم کرد . زمانی که اولین نسخة این سیستم عامل آماده شد مارک اوینگ آن را همراه با راهنمای کاربری نرم افزار در اختیار دوستان و هم دانشگاهیش قرار دارد. اولین جمله این راهنما «رخواست برای تحویل کلاه قرمز گم شده» بود و به همین خاطر red hat یا کلاه قرمز نام گرفت

Sony

از لغت لاتین “Sonus” به معنی صدا و”Sonny” یک اصطلاح خیابانی آمریکایی به معنی «جوان باهوش» است. شرکت سونی این کلمه را به “Sony” تغییر داد تا راحت تر و زیباتر تلفظ شود.

SUN

این شرکت توسط چهار تن از فارغ التحصیلان دانشگاه استانفورد تأسیس شد. Sun مخفف عبارت Standford Univercity Network می باشد .

Xerox

کلمه Xer در زبان یونانی به معنای خشک است و این برای تکنولوژی کپی کردن خشک در زمانی که اکثراً کپی کردن به روش های فتوشیمیایی انجام می گرفت فوق العاده حائز اهمیت بود.

Yahoo

این کلمه برای اولین بار در کتاب سفر های گالیور مورد استفاده قرار گرفته و به معنی شخصی است که دارای ظاهر و رفتاری زننده است . مؤسسین سایت Yahoo جری یانگ و دیوید فیلو نام سایتشان را Yahoo گذاشتند چون فکر می کردند خودشان هم Yahoo هستند.

AltaVista

در اسپانیایی به معنی «دید وسیع» است.

Nero Burning ROM

از جمله‌ی”Nero Burning Rome” گرفته شده است. زیرا پادشاهی به نام “نرو”، روم را به آتش کشید.

AMD

مخفف “Advanced Micro Devices” یعنی «ریز تجهیزات پیشرفته».

AT&T

مخفف عبارت ”American Telephone And Telegraph” است.

BBC

مخفف عبارت “British Broadcasting Corporation” است.

BenQ

مخفف عبارت “‌Bringing ENjoyment and Quality to life” به معنی «آوردن شادی و کیفیت در زندگی» است.

CocaCola

برای طعم دادن به نوشیدنی های این شرکت از برگ‌هایی به نام coca و میوه‌ای به نام Kola استفاده می‌شود که موسس آن Kola را به Cola تغییر داد تا شکل نوشتاری نام شرکتش زیبا‌تر باشد.

Samsung

به معنی «۳ ستاره» در زبان کره‌ای است.

Adidas

برگرفته از نام موسس آن Adolf(Adi) Dasslerاست.

Daewoo

به معنی «جهان بی‌همتا» در زبان کره‌ای است.

Java

اعضای تیمی که بر روی این پروژه کار می‌کردند در حال انتخاب نامی برای زبان برنامه نویسی جدید بودند. نام Oak (به معنی بلوط) یکی از انتخاب‌های آن‌ها بود که …به علت این که زبان برنامه نویسی دیگری به این اسم وجود داشت، نمی‌توانستند از آن نام استفاده کنند. یک روز عصر اعضای تیم در یک قهوه‌خانه در حال بحث بر روی نام زبان جدید بودند که یکی از اعضا قهوه جاوا (یا جاوه که جزیره‌ای در کشور اندونزی است) سفارش می‌دهد و ناگهان اعضا با یک نام زیبا مواجه می‌شوند: جاوا و این نام به تأیید همه اعضا می‌رسد و از آن به بعد این زبان جاوا نامیده می‌شود.
۲۹ فروردین ۱۳۹۳ ۰۰:۱۰
تعداد کلیک: ۲,۶۰۷

اظهار نظر

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت تجارت الکترونیک کلهر می باشد.