یک فرمول ساده در تبلیغات وجود دارد که اگر رعایت کنید هم از تبلیغات جا نمی مانید و هم با تبلیغات پویایی و طراوت خود را حفظ می کنید . آن اصل مهم این است :
1- ابتدا فروش کنید و در پایان هر سه ماه کاری یک و نیم الی دوونیم درصد از فروش خود را به عنوان هزینه تبلیغات کنار بگذارید.
2- با افراد متخصص و با تجربه برای این مبلغ مشورت کنید.
3- اگر برای کسب و کار خود به حسابدار وانباردار نیاز دارید مطمئن باشید به یک کارشناس با سابقه و تحصیلات مرتبط در زمینه تبلیغات هم نیاز دارید.
هر انسانی صاحب ذوق در تبلیغات است و همین عامل باعث گردیده مدیران ما عاشق دادن ایده های تبلیغاتی شوند. و در هزینه های تبلیغاتی ریسک و قمار کنند .
اما این درست مانند این است که بدون تخصص دست به تعمیر تلویزیون بزنید .تبلیغات زیر و بم بسیاری دارد و افراد خبره این کار در طی سالها تجربه کرده اند. و موثرترین روش ها را تجربه کرده اند و استفاده از این تجربه ها یعنی " کمتر خرج تجربه کردن "
4- از روز اول و با وسواس یک شعار تبلیغاتی کوتاه ، غیر تکراری و زیبا را انتخاب کنید و از ایده های همه استفاده کنید و شاید هم بتوانید در قالب مسابقه به شعار دلخواه خود دست یابید.
5- از یک نشان و برند استفاده کنید و پشت سر هم برند نسازید.
6- از وسایل ارتباطی غافل نشوید و به آنها اهمیت فراوان بدهید .وب سایت و پورتال حرفه ای شرکت – سامانه پیام کوتاه مشتریان – خبرنامه آن لاین – تبلیغ در سطح اینترنت ، امروزه ارزانترین و موثرترین روش حفظ سطح مشتریان است .
7- همیشه از فروش و منشی شرکت پیگیر منشاء تماس مشتریها باشید و پاسخ این سوالات را بدانید:
الف - مشتری چگونه با ما آشنا شده است
ب: چه چیزی مشتری را برای معامله با ما جذب کرده است .
ج: چرا بعضی مشتری ها چند بار از ما خرید کرده اند.
د: چرا بعضی از مشتری ها فقط یک بار از ما خرید کرده اند.
8- نظر دیگران را درباره نحوه تبلیغات خود بپرسید و این نظرات را با کارشناس تبلیغات خود در میان بگذارید.
9- در تله مدعیان برند سازی نیافتید.
برند واقعی بر اساس ،کیفیت کالا و خدمات – مدت زمان ارائه خدمات – پاسخگویی عالی – کسب محبوبیت عمومی بدست می آید.
برند سازی به سبک آژانس های تبلیغاتی سود جو صرفا یک تقلب و میانبر مالی است .بعضی با هزینه های فراوان شما را تا جایگاهی مصنوعی بالا می برند تا اسم شما دیده شود اما چون پشتوانه واقعی برای برند وجود ندارد پس از قطع این هزینه ها ،خیلی سریع به جایگاه اول سقوط می کنید با حجم بالا از بدهی.
10- برای سوزاندن تنه یک درخت ابتدا باید بوته های خشک سپس شاخه های باریک و بعد شاخه های بزرگ و در نهایت تنه درخت را سوزاند.همیشه بدانید فکرهای خوب و کم هزینه تبلیغات در ابتدا مانند آن بوته های خشک کمک بزرگی به شما خواهند کرد.
احمد کلهر کارشناس تبلیغات